جدیدترین مطالب امروز

تصورات اشتباهی که در مورد نوشیدن آب وجود دارد!

مجموعه: پزشکی تعداد بازدید: 25
باورهای غلط درباره نوشیدن آب

در مورد نوشیدن آب تصورات نادرستی وجود دارد می خواهیم به بررسی این باورهای غلط درباره نوشیدن آب بپردازیم و از ارتباط نوشیدن آب با سم زدایی از بدن و کاهش وزن و افزایش زیبایی پوست آگاه شویم برخی تصورات رایج در  مورد نوشیدن آب وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد .

با این‌که در نگاه اول قواعد نوشیدن آب خیلی ساده به نظر می‌رسد، ‌اما باورهای غلط درباره نوشیدن آب و مضرات آن وجود دارد. در این‌جا سعی می‌کنیم این تصورات غلط را از حقایق مربوط به آب جدا کنیم.

باورهای غلط درباره نوشیدن آب
باورهای غلط درباره نوشیدن آب
۱ – همه انسان‌ها باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشند: اشتباه

هر چند آب ساده‌ترین و با صرفه‌ترین مایع نوشیدنی محسوب می‌شود که توانایی حفظ هیدراسیون را دارد، اما آخرین توصیه‌های متخصصان این است که زنان روزانه ۸ لیوان یا ۲ لیتر و مردان روزانه ۱۲ لیوان یا ۳ لیتر مایعات و نوشیدنی‌های مختلف بنوشند و منظور این متخصصان فقط آب نیست!

۲ – نوشیدن آب، سموم را از بدن خارج می‌کند: درست

اگرچه آب لزوما سموم را خنثی نمی‌کند، اما کلیه‌ها از آب برای خارج کردن مواد زاید و سمی استفاده می‌کنند. اگر به‌اندازه کافی آب ننوشید، کلیه‌ها مقادیر مورد نیاز آب را برای عملکرد درست و مناسب از دست می‌دهند و در واقع اگر بدن انسان آب کافی نداشته باشد، ضایعات متابولیکی به‌درستی از بدن خارج نمی‌شوند و بدن به‌جای خارج کردن سموم، دوباره از آن‌ها استفاده می‌کند.

۳ – آبی که در بطری‌های پلاستیکی نگهداری می‌شود، می‌تواند دندان را پوسیده کند: اشتباه

آب بطری پلاستیکی خود به خود نمی‌تواند دندان را پوسیده کند، اما معمولا فاقد فلورایدی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به آب شیر اضافه می‌شود. فلوراید یک عامل مهم در مینرالیزاسیون استخوان و دندان است. به نظر متخصصان اگر مصرف این نوع آب‌ها ی فاقد فلوراید افزایش یابند، پوسیدگی های دندانی بیشتر خواهد شد.

۴ – نوشیدن آب میتواند پوست را مرطوب نگه دارد: اشتباه

اگرچه باور کلی بر این است که هیدراسیون کامل بدن میتواند منجر به داشتن پوستی جوان و شاداب شود اما واقعیت این است که مقادیر آبی که شما می نوشید احتمالا نقش کمی در ظاهر پوست شما دارد. اساسا سطح رطوبت پوست توسط عوامل داخلی تعیین نمی شود. در عوض عوامل خارجی مثل پاکسازی پوست، عوامل محیطی، تعداد غدد چربی و عملکرد این غدد تعیین کننده میزان خشکی یا رطوبت پوست شما هستند.

۵ – نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند: درست

اگرچه نوشیدن آب بطور خاص نمی تواند منجر به کاهش وزن شود اما می تواند به این روند کمک کند. آب می تواند جایگزین سایر نوشیدنی های کالری زا در رژیم باشد و به کاهش کالری کل شما کمک کند. همچنین می تواند باعث شود احساس پری کنید و در هر وعده حجم کمتری غذا دریافت کنید. آب خصوصا آب سرد در افزایش متابولیسم نیز می تواند نقش داشته باشد. نتایج مطالعه ای در آلمان نشان داد بعد از نوشیدن ۱۷ اونس آب میزان متابولیسم افراد ۳۰ درصد افزایش یافت.

۶ – ادرار زرد رنگ نشانه کم آبی بدن است: اشتباه

می تواند اینطور باشد اما هر ادرار زرد رنگی هشدار دهنده نیست.
رنگ زرد تیره ادرار می تواند علت دهیدارسیون باشد. کلیه ها مواد زاید را فیلتر می کنند و آب و سایر مواد مفید را از خون بازجذب می کنند و در نتیجه حجم و غلظت ادرار را کنترل می کنند. بعضی موارد دیگر مثل مصرف مولتی ویتامین هم می تواند منجر به زرد شدن ادرار شود.

۷ – تشنه بودن به معنی دهیدارته بودن بدن است: اشتباه

تشنه شدن الزاما به معنی کم آب شدن بدن نیست.
تشنگی وقتی آغاز میشود که غلظت مواد موجود در خون کمتر از ۲ درصد افزایش یافته باشد .
همچنین برخی متخصصان دهیدراسیون را به افزایش غلظت مواد به مقدار حداقل ۵ درصد نسبت می دهند.

۸ – ورزشکاران برای عملکرد در سطح بالا نیاز به نوشیدنی ورزشی بجای آب دارند: اشتباه

تامین مایعات کافی بخصوص آب برای ورزشکاران در همه سنین مهمترین نکته است. یک نوشیدنی ورزشی ممکن است طعم بهتری داشته باشد اما اما گران است و برای هیدراسیون الزامی نیست. اگرچه دوندگان ماراتن یا افرادی که در فعالیت های شدید جسمی شرکت میکنند ممکن است به مکمل یاری با نوشیدنی های ورزشی نیاز پیدا کنند تا نمک دفع شده بعلت تعریق زیاد در طی فعالیت طولانی مدت را جبران کنند ، اما این موضوع برای اکثر افراد که فعالیت بدنی آسان و سبک دارند صدق نمی کند.

۹ – نوشیدن بیش از حد آب نیز ممکن است رخ دهد: درست

در بعضی افراد با مشکلات خاص دریافت مقادیر زیاد آب میتواند خطرناک باشد.
در نتیجه افراد با مشکلات قلبی ، فشار خون بالا و ادم و ورم پاها باید از
دریافت مقادیر فراوان آب خودداری کنند. اگر سابقه مشکلات کلیوی بخصوص
پیوند کلیه دارید قبل از افزایش دریافت آب با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰ – از بطری های آب پلاستیکی نباید مجدد استفاده کرد: درست

بطری های پلاستیکی آب می توانند مشکلات بسیاری برای افرادی که محتویات
آنها را مصرف و سپس مجدد آنها را پر کرده و استفاده میکنند بوجود آورند.
این بطری ها باعث آزاد شدن ترکیبات شیمیایی به درون آب بعد از چند بار استفاده میشوند.

دکتر سلام

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “تصورات اشتباهی که در مورد نوشیدن آب وجود دارد!”



Code Center